יום ראשון, 27 באפריל 2014

אבן אודם


 
המקורות השונים של אבן אודם
אבן אודם הידועה בשמה הלועזי רובי היא אולי אבן החן היוקרתית ביותר בנמצא והמינרל שממנה נוצרת האבן הוא השני בקשיותו לאחר היהלום. למרות שאבן אודם איננה נוצצת כמו יהלום היא זוהרת במיוחד והיא קישטה תכשיטי מלוכה רבים לאורך ההיסטוריה והיא מזוהה במיוחד עם מעמד המלוכה והאצולה. במקורות היהודים מוזכרת אבן אודם בהקשר לאבני החושן שנתפרו לבגדי הכהן הגדול, אבל אין לדעת האם מדובר באותה האבן. לאבן אודם מקורות שונים ודרך התהוותה בטבע מאפיינת אותה בגוונים ובצורות שונות, ולכן ניתן להבדיל בין אבני אודם שונות לפי ארץ מוצאן ואף לפי מכרות שונים.
להל"ן המקורות העיקריים בעולם שבהם מפיקים אבן אודם:
·         בורמה – בורמה מספקת את מרבית אבני האודם כיום בעולם. בבורמה כורים את הסוג היקר ביותר בעיקר בעמק מוגוק. צבעה של אבן אודם זו אדום עז עם נגיעה של ורוד והוא מכונה דם יונה.
·         תאילנד – גם תאילנד היא ספקית גדולה של אבני אודם וגם בה מצויות האבנים המכונות דם יונה, אך הצבע המאפיין את אבני תאילנד הם גוונים של אדום בתוספת סגול וחום, והן צלולות מאד ומבריקות.
·         ציילון – אבן אודם מציילון מאופיינת בצבע אדום ורוד והיא מלוטשת בליטוש מיוחד המכונה ליטוש בומבי שמדגיש את הצבע שלה.
·         אפריקה – ביבשת מספר מכרות וחלק מהאבנים נמצאות באפיקי נהרות גדולים. במדגסקר יש גבישי אודם בצבע אדום חזק המכונים גוגוגוגו. אבני אודם אפריקאיות מתחלקות לשני צבעים עיקריים: בורמה אפריקאי הקרוב לדם היונה, וצבע הקוניאק שהוא אדום חום או חום ורוד.
·         אמריקה – בקולומביה קיימים מכרות אודם וכך גם בארצות הברית, אך אלה אינם משתווים לאבני האודם שהוזכרו למעלה והם אינם מפיקים אבן אודם משובחת כמו במזרח או באפריקה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה