יום חמישי, 17 בנובמבר 2016

מה עומד מאחורי המונח המוסיקלי BPM?



BPM הוא מונח מוסיקלי שאותו כל יוצר, מלחין, זמר או מפיק חייבים להכיר. ראשי התיבות BPM מייצגים את מספר הפעימות בדקה ולכן ניתן להשתמש בהם כדי לקבוע את המפעם. המפעם, או "טמפו", פירושו זמן ומהירות. המפעם מגדיר את המהירות והקצב של לחן מסוים והוא הכלי העיקרי שעומד לרשות יוצרי מוסיקה לסנכרון בין ערוצים וכלים. מעבר לכך, הגדרה של המפעם הכרחית כי היא משפיעה על אווירת הלחן ועל רמת הקושי בניגון. 

את הטמפו מגדירים באמצעות מונחי BPM. לאחר הגדרה ראשונית יכולים יוצרים מוסיקה להגביר או להאט את קצב הפעימות וכך לשלוט באווירה המוסיקלית. השליטה בכלי הזה חיונית לכל מי שרוצה ליצור מוסיקה או להשתתף בתהליכי ההפקה והעבודה, או למי שמעוניין לעסוק במוסיקה בתור תחביב אבל לשמור על רמה מקצועית גבוהה. 

מה הקשר בין BPM ומהירות המנגינה?
מבחינה טכנית מוגדר טמפו באמצעות מטרונום, שמיוצג על ידי מונחי BPM. עם זאת, את מהירות המנגינה עצמה אפשר לקבוע רק על ידי הטמפו ואורך התיבה יחד. מונחים מסוימים של BPM ייחשבו איטיים וישפיעו על הנגינה בהתאם לסוג היצירה, בעוד מונחים מהירים יעשו את ההיפך. הגדרת המונחים היא סובייקטיבית ו-BPM שמתאים ליצירה מסוימת עשוי להזיק ליצירה אחרת.



את הקשר בין BPM ומהירות הנגינה או אופי היצירה ניתן ללמוד תוך כדי ניסוי וטעייה. אפשר לעשות זאת במסגרת רכישת כלים תיאורטיים ומסלולי לימוד ייעודיים, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולצבור ניסיון מעשי. הלימודים חשובים לשמירה על הכללים הנכונים ליצירת קצב ולהפקות מוסיקליות. ללא היכרות עם מונחים כמו BPM קשה לשמור על אחידות לאורך היצירה, ואי אפשר להגיע למצב של סנכרון בין הכלים המנגנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה