יום שני, 30 בינואר 2017

מה זה בעצם BPM ומה הקשר של המונח לעולם המוזיקה?



המונח האנגלי מתייחס למספר פעימות בדקה. מדובר במונח השאוב מעולם המוזיקה. מספר הפעימות פר דקה בעצם אחראיות על קביעת המקצב של יצירה מוזיקאלית, מה שמכונה בעגה המקצועית 'טמפו' ובעברית, מפעם. ככל שמספר הפעימות לדקה גובר, כך היצירה תהיה מאופיינת בקצב מהיר יותר. ככל שמספר הפעימות לדקה נמוך יותר, כך קצב היצירה המוזיקאלית יהיה איטי יותר. קביעת מספר הפעימות לדקה הוא הכרחי בשלב הרכבת היצירה, שכן מקצב הוא חלק מרכזי ביצירה מוזיקאלית.



בחירת ה-BPM משפיעה על אופי היצירה המוזיקאלית
בחירת מספר BPM - פעימות לדקה נמוך יותר, כלומר, קצב איטי יותר מקנה אווירה אחרת ליצירה המוזיקאלית. נבחר בקצב איטי במקרים של בלדות, כשננסה לגעת ברגש של המאזינים או להשרות אווירה רגועה. לדוגמא, מוזיקה מז'אנר הרגאיי שמקורה במוזיקה אפריקנית, ידועה בקצבה האיטי. בנוסף, חשוב לציין כי בחירה במספר פעימות לדקה נמוך מאפשר למידה קלה יותר של היצירה על ידי הנגנים שיוציאו אותה אל הפועל. לעומת זאת, בחירה בקצב מהיר יותר תאפיין לרוב יצירות מוזיקאליות שנועדו לריקוד למשל. לדוגמא, מוזיקת סלסה לטינית מאופיינת ברובה בקצב מהיר, אשר מכתיב את קצב התנועות בריקוד. במקרה של קצב מהיר יותר, יהיה קשה יותר ללמוד לנגן את היצירה המוזיקלית ולעיתים אף למאזין יהיה קשה יותר לתפוש את היצירה במלואה, לדוגמא, כשמדובר במוזיקה קלאסית בעלת קצב מהיר, נראה שלמאזין הסביר מעט קשה להעריך את איכותה.

להרגיש את הקצב
הטמפו, כאמור, הינו הקצב של יצירה מוזיקלית המאופיין על פי ה BPM, מספר הפעימות לדקה. כשאנו מאזינים למוזיקה החשק שלנו לקום ולרקוד או לשקוע לתוך מחשבות תלוי בקצב, מרכיב מרכזי ביצירה מוזיקאלית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה