יום רביעי, 6 במאי 2015

עסק חברתי



עסק חברתי כמודל עסקי וכלכלי של אחריות חברתית
מודל האחריות החברתית הוא מודל המשלב בין תורות המוסר והפילוסופיה. מודל זה טוען שאדם אחראי לחברה שלו באותה מידה שהחברה אחראית לאדם ובמיוחד לחלש. האחריות החברתית לא מדברת על סוציאליזם, אלא פשוט על תמיכה של האדם בעל האמצעים בחברה בדיוק כמו תמיכה של החברה באדם. המודל הזה, שהוא למעשה ההפך מהמודל האגואיסטי של "אדם לאדם זאב", מקבל גם ביטויים מעשיים ועסקיים של ממש במסגרת מה שאנחנו מכירים בתור עסק חברתי – עסק המשלב בין מטרות רווח ומטרות כלכליות ובין מטרה עליונה של תמיכה בקהילה ובחברה.


עסק חברתי חייב להיות בעל מאפיינים כלכליים, חברתיים וקהילתיים
המאפיין המחייב הראשון של כל עסק חברתי הוא המאפיין הכלכלי, משום שבסופו של דבר מדובר בעסק שמעסיק עובדים בתשלום, מתנדבים, וחייב להראות איזשהו רווח בסיסי בשביל להתקיים בצורה תקינה ומתמשכת. המאפיין השני של כל עסק חברתי הוא זה החברתי – כשמו כן הוא, תכליתו של עסק חברתי היא תמיכה בקהילה או במטרה חברתית מסוימת, והתכלית הזו ניצבת לפני מטרות הרווח. המאפיין השלישי הוא הקהילתי – ההחלטות שמתקבלות בשורות העסק החברתי, בין אם הן עסקיות או חברתיות, הן החלטות שמתקבלות בשיתוף עם ציבור הלקוחות ובלי התערבות של דירקטוריון או בעלי מניות.

עסקים חברתיים בישראל הם עסקים מכל סוג, והמאחד בין כולם הוא האחריות החברתית
מה שמאחד בין הסוגים השונים של עסקים חברתיים בישראל הוא האחריות החברתית שלהם לקהילה ולחברה הישראלית. חיפוש של עסק חברתי בישראל הוא חיפוש מגוון, משום שיש עסקים חברתיים בתחומים רבים במשק הישראלי – בתי קפה ומסעדות, חנויות רהיטים ומוצרי כתיבה ומגוון רחב אחר של עסקים שמה שמאחד בין כולם הוא האחריות החברתית שהם מבינים שהם מחויבים אליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה