יום שלישי, 5 במאי 2015

מחלת מקצוע



 מהי מחלת מקצוע?

מחלת מקצוע היא סוג של פגיעה בעבודה ולפיכך היא מזכה בגמלאות נפגעי עבודה. המוסד לביטוח לאומי מבחין בין מחלה מן הסוג הזה לבין תאונת עבודה. על אף שגם תאונת עבודה וגם מחלת מקצוע מוגדרות בתור פגיעה בעבודה, הקריטריונים לקבלת גמלה בגין כל אחת מהן שונה. המחלה היא על פי רשימת מחלות מוגדרות שנקבעה בתקנות, שהמבוטח חלה בה עקב עבודתו. בנוסף, קיימים מקרים בהם אופי העבודה עלול ליצור מחלה כלשהי וגם בהם ניתן לדרוש גמלאות נפגעי עבודה.

ההבדל העיקרי בין מחלת מקצוע  ותאונת עבודה בא לידי ביטוי בתדירות הפגיעה. בעוד תאונת עבודה היא פגיעה חד פעמית שאירעה במקום מסוים ובזמן מסוים, המחלה היא תופעה מצטברת לאורך זמן. היא מתגבשת אצל העובד בגלל תנאי עבודתו והיא מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי רק אם היא מצויה באחת הרשימות.
מחלת מקצוע

באילו תנאים מכיר המוסד לביטוח לאומי בכל מחלת מקצוע?

מבוטח נדרש להוכיח קשר ישיר בין התפתחות מחלת מקצוע לבין משלח ידו ועיסוקו. המקרים הנפוצים המזכים בקבלת גמלה הם בעיות שנגרמו עקב עבודה פיזית קשה, במצבים בהם המועסקים מחויבים להרים את קולם ומועסקים שעובדים בסביבה של קרינה או נחשפו לסביבה כימית ומסוכנת שבגללה חלו בסרטן. המבוטח צריך להגיש את טופס התביעה למוסד לביטוח לאומי בצירוף מסמכים רפואיים המעידים על מצבו. מסמכים אלו צריכים לעזור לנציגי הביטוח הלאומי לשייך בין מחלת מקצוע לבין תנאי העבודה, ולשלול תחלואה טבעית הקשורה לגיל או למצב רפואי קודם.

הוכחה של קשר ישיר בין התפתחות המחלה למשלח ידו ועיסוקו של המבוטח היא משימה קשה מכפי שנהוג לחשוב. הכרת מחלת מקצוע כפופה לתנאים רבים ולאחר הבקשה המבוטח גם עומד מול ועדה רפואית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה