יום שני, 11 במרץ 2013

מניות



כיצד העיקרון של מניות עובד הלכה למעשה?
פעמים רבות בתקשורת אתם קוראים על בעלי המניות, האינטרסים שלהם, הדירקטוריון אשר פועל בשמם, ועוד ידיעות שונות בתחום שוק ההון, אשר רובן מעניינות ביותר. אבל מה היא בעצם מניה ומה היא מקנה לכל מי שמחזיק בה בפועל? אם כן, ניתן לומר, כי המניה מתייחסת לעולם של שוק ההון, ולכך שחברות מנפיקות את עצמן באופן ציבורי בבורסה - ובכך הן בעצם מאפשרות לציבור הרחב לקנות בעלות מסוימת על החברה, גם אם מדובר על בעלות זעירה לצורך העניין.

השקעה מול דיבידנד
הרעיון של מניות הוא בהחלט פשוט למדי. בעלי המניות קונים את המניה, ובכך הם מבצעים השקעה בחברה בסופו של דבר. בעצם הכסף שהם מעבירים לחברה אמור מן הסתם לחזור אליה. בסופו של דבר, רכישת מניות היא כמעין הלוואה לטווח ארוך לחברה - בעלי המניות אמורים לקבל דיבידנדים מן החברה בחזרה - אלו הם הרווחים על ההשקעה שלהם, לאחר שהחברה צומחת ומצליחה כמובן. על מנת לוודא שהחברה תפעל בדרך ראויה, ממונה דירקטוריון, אשר הוא צוות מקצועי שאמור לפקח על ניהול החברה ולפעול בהתאם לאינטרסים של בעלי המניות.

ומה באשר למסחר במניות?
אדם אשר יש לו מניות של חברות מסוימות, לא מחויב להחזיק בהו מן הסתם לאורך זמן. למעשה, כמעט תמיד הוא חופשי למכור את מניותיו לכל גורם שיחפוץ בו. מתי אדם מוכר מניות? מדובר על שני מקרים הפוכים - או כאשר ערך המניה יורד והאדם מעוניין להיפטר מהמניה כמה שיותר מהר לפני שערכה יהיה אפסי, או במצב הפוך כאשר ערכה עולה במיוחד אך נראה לאותו אדם שמדובר בשיא - ולכן כדאי למכור עכשיו.

 
האם כל אחד יכול לבצע זאת בפועל?
כן! כל אדם רשאי היכנס לשוק ההון ולבצע מסחר במניות. לא צריך בתעודה מיוחדת כדי לבצע את המסחר ואין צורך בניסיון קודם. כדי לקנו ולמכור מניות עליכם לעשות זאת בתיווך של גורם מסוים - ואתם יכולים לפנות לבנקים, לבתי השקעות או לברוקרים פרטיים שיסייעו לכם בכך.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהרבה אנשים חוששים להפסיד כסף ולכן לא סוחרים במניות בעצמם. אני חושב שכדאי מאוד לאנשים ללמוד את התחום הפיננסי של מסחר בבורסה, במניות ובניירות ערך. אני עברתי לפני כחודש את המבחן של מקצועית א אחרי לימוד בעזרת ספרים ללימוד עצמי של קורס מקצועית א. הרבה מהידע שצברתי בלימודים אני מתחיל ליישם על הניהול חשבון האישי שלי. אני רואה דברים עכשיו אחרת מקודם, ואני שם לב לזה שאני מצליח לצמצם בהוצאות ולעלות הכנסות (גם בעזרת מסחר בבורסה).
    אני חושב שקורסים פיננסים הם דרך מאוד טובה ללמד את האדם הפשוט לנהל את החשבון שלו בדרך הטובה ביותר, ככה גם אנשים יחששו פחות ממסחר בבורסה.

    השבמחק