יום חמישי, 24 באוקטובר 2013

תפילין



מצוות הנחת תפילין
אין עוררין על כך כי לאורך השנים ודורות רבים נראה כי מצוות הנחת תפילין קיבלה משמעות רחבה ועמוקה מאד ביהדות, עד כי יש האומרים כי מצווה זו היא אחד מן התנאים לתקומה בתחיית המתים. אבל נשאלת השאלה - מה הם בעצם תפילין וממה הם מורכבים הלכה למעשה? 

ממה מורכבים התפילין?
תפילין מורכבים מעור מעובד של בהמה כשרה למאכל ובתוך בית התפילין יש כיתוב על גבי קלף, שגם הוא עשוי עור בהמה כשרה, של ארבע פרשות מן התורה. פרשיות אלה הם ציטוטים בעלי משמעות מיוחדת למצווה זו של הנחת תפילין.
הפסוקים אשר מופיעים בתפילין ומשמעותם הדתית
כל אחד מן הפסוקים אשר כתובים בתפילין מכיל ללא כל צל של ספק יסוד חשוב בהבנת הבורא אשר אינו קשור אל הטבע, לחוקי הטבע ואשר אינו חלק מן הטבע בסופו של דבר. הנחת התפילין היא סמל לדבר זה. הנחת התפילין על הראש מסמל את השכל, החשיבה וההיגיון, וזו היא בעצם עדות לכך שהאדם כפוף לבורא עולם ולתורתו והוא מבין זאת בשכלו. תפילין היד אשר מונחים על הזרוע מסמל את הכוח, את יכולת הביצוע ואת המעשה עצמו. הנחת תפילין מזכירה לכל יהודי כי הוא קשור לכוח עליון אשר לא מן הטבע ואשר עליו לא חלים חוקי הטבע.
העצמת הקשר בין האדם לבורא עולם
הנחת תפילין, עם כן, היא אקט סימבולי של העצמת הקשר שבין האדם לבורא עולם במובן הרוחני של הדבר, והכרה בכך שאלוהים הוא לא חלק מן הטבע, ולפיכך לא ניתן לקשור בינו לבין האדם בשום צורה גשמית או אחרת. במילים אחרות: למרות היותנו חיים במציאות הטבעית, הרי שהדברים יכולים להשתנות לפי רצונו של האלוהים מכיוון שהוא נמצא מחוץ לטבע, הוא יוצרו ולא כפוף לחוקיו. כך נזכור כי לא הכל תלוי בנו וכי בורא עולם הוא זה שמנהיג את העולם.
בעת מילוי המצווה יש להקפיד כי התפילין הוכנו על פי הוראות ההלכה, ויש להקפיד על הנחתם הנכונה ולהתכוון לשם שמים בעת ההנחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה