יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

ליקויי למידה


ליקויי למידה – דיסלקציה
לקות הלמידה דיסלקציה באה לידי ביטוי באופן המורגש ביותר בלימוד השפה. הקשיים בביטוי יחידות בסיסיות של השפה הם ליקויי למידה מוכרים וניתן להוסיף לכך גם את הקושי בתחום מבנה השפה ובשיום. בנוסף לקשיים אלה מונים גם קשיים של קושי בעיבוד מידע חזותי, למשל: זיהוי כיוונים שגוי – ימין, שמאל, למעלה למטה, וכן קשיים בזיהוי צורות שונות כגון: ריבוע מלבן, עיגול, אליפסה וכיוצא באלה. הקשיים הללו אינם מיוחסים לגיל הנבדקים או ללקות התפתחותית אחרת וגם לא לרמת האינטליגנציה של הנבדקים, אלא אך ורק לקושי עצמו.
דיסלקציה
דיסלקציה היא אולי לקות הלמידה השכיחה ביותר בקרב ילדים ובני נוער. הדיסלקציה מתאפיינת בקושי הקשור לקריאה ואיות, הבעה בכתב וגם בעל פה. הדיסלקציה באה לידי ביטוי גם בקושי של רכישה מתאימה לגיל הקריאה הראשוני גם בשיבושי קריאה וגם במהירות הקריאה, וגם בקושי של הבנת החומר הנקרא. בגילאים מאוחרים יותר מתבטא הדבר בחוסר יכולת להתמודד עם טקסטים מורכבים בעלי משמעויות שונות.


מוסדות החינוך לעזרת ליקויי הלמידה
ילדים בעלי לקות מסוג דיסלקציה או ליקויי למידה אחרים מקבלים כיום עזרה רבה ממוסדות החינוך השונים. לעומת שנים עברו שילדים בעלי לקויות לא אובחנו ככאלה והם ניתפסו ברובם כבעלי אינטליגנציה נמוכה או בעלי נכות נפשית מסויימת, הרי שכיום המצב שונה. כיום מאבחנים תלמידים בעלי ליקויי למידה בעזרת סדרת מבחנים שמשרד החינוך מכיר בהם, ובעקבות האחבון מתאימים את תנאי הילד הלוקה לתנאי יתר הילדים בכיתה על מנת לאפשר לו לעמוד במשימות כמו כולם.
התאמות לבעלי ליקויי למידה
התאמות אלה נרשמות לתלמיד בכרטיס מיוחד והן ילוו אותו לכל מוסדות החינוך שבהם ילמד לרבות מוסדות על תיכוניים ואקדמאים. משרד החינוך עוזר שמימון האיבחונים למשפחות שקצרה ידם מלהשיג את הכסף הנדרש לשם כך. התאמות אלה יעזרו ללוקה גם בבחינות הפסיכומטריות לאוניברסיטה וגם בבחינות אקדמאיות ובהגשת עבודות.


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום הרבה מאוד הורים הולכים מהר מאוד לאיבחונים על מנת לא להתמודד עם הילדים. לא לכל ילד בגיל צעיר שמשתולל קצת יש הפרעות קשב וריכוז או ליקויי למידה אחרים.
    אני כהורה חושב שזה קצת בעייתי שכל ילד שקצת עושה שטויות בבית ספר שולחים אותו לאבחון. אני לפני כחצי שנה הוזמנתי למורה של בני שאמרה לי שהילד לא עושה כלום, וכל הזמן מדבר עם אחרים ומפריע לה לנהל את השיעור. היא ישר אמרה לי ללכת איתו לאבחון פסיכולוגי. אז אחרי שבדקתי מזה אבחון פסיכולוגי החלטתי דבר ראשון לשבת ולדבר עם הילד ולשאול אותו מה קורה איתו בשיעור. הדבר הראשון שהוא אמר זה שהוא לא מפריע ושתמיד הוא מסיים את העבודה ממש מהר ושהוא מצביע ומנסה לשאול את המורה שאלות היא לא מתייחסת ואומרת לו שיעשה את העבודה.
    לאחר השיחה עם הילד החלטתי כי אני הולך למורה ומבקש ממנה לתת לו שיעורים מתקדמים יותר או יותר עבודה. לקראת סוף השנה היא הזמינה אותנו לשיחה שבה היא אמרה שהיא מאוד מרוצה מהתפקוד שלו בכיתה ושהוא מתמודד עם חומר יותר קשה משל בני כיתתו וקולט מהר, היא ביקשה סליחה שישר המליצה לשלוח לאבחון.
    ישנה היום מודעות יותר גבוהה לבעיות קשב וריכוז ואני חושב שזה חשוב מאוד לנסות ולגלות את זה בגיל מוקדם ככה האפשר ולא לנסות להתעלם. אם יש בעיה זה מאוד יעזור לילד להתקדם וללמוד כמו שצריך שזו המטרה הסופית.

    השבמחק