יום רביעי, 21 במרץ 2018

סרטן עור


חכם בשמש מונע סרטן
כבר שנים רבות שאנו שומעים על הצורך להיות "חכמים בשמש", במגוון צורות ודרכים. אנו נקראים למרוח קרם הגנה בכל חשיפה לשמש, להימנע משיזוף מוגזם, לשהות ככל האפשר בצל ובאופן כללי לנסות לצמצם את השהייה בשמש בשעות החמות של היום, בייחוד בקיץ. אולם, מדוע אנו למעשה נדרשים לכל הצעדים הללו? מהן הסכנות שבשהייה ממושכת בשמש? ובכן, מעבר לסכנות מיידיות כמו התייבשות או סבל של כוויות והתקלפויות של העור, כל אמצעי ההגנה הללו נועדו להגן על כולנו מאחת המחלות הנפוצות ביותר בישראל ובעולם המערבי – סרטן עור.

מהו סרטן עור?
כמו כל סוגי הסרטן, גם סרטן עור נובע משגשוג לא מבוקר של תאים בצורה שמסכנת את שלומו ובריאותו של המטופל, כאשר במקרה זה מדובר על שגשוג של אחד מסוגי התאים המרכיבים את שכבות העור השונות. ישנם שלושה סוגים עיקריים של סרטני עור. הסוג הראשון והנפוץ ביותר הוא קרצינומה של תאי הבסיס. למזלנו, סוג זה של סרטן אמנם מהווה תשעים וחמישה אחוז מהמקרים, אולם הוא הכי פחות מסוכן מביניהם. הסוג השני הוא סרטן של תאי הקשקש, שהם התאים בשכבה החיצונית ביותר של העור. לבסוף, הסוג השלישי, המוכר ביותר והמסוכן ביותר, הוא סרטן מסוג מלנומה, בו התאים המשגשגים הינם תאי המלנוציטים, אותם התאים שמייצרים את הפיגמנט שמעניק לעור את צבעו.



התמודדות עם סרטן העור
הטיפול הטוב ביותר לסרטן עור הוא כמובן ניסיון למנוע אותו באמצעות התנהגות חכמה בשמש. בנוסף, חשוב לדעת כי אבחון מוקדם של סרטן כזה יכול להציל חיים ולהתבצע יחסית בקלות באמצעות מעקב קבוע אצל רופא עור אחר שינויים בשומות, נקודות חן ונגעים על גבי העור של כל אחד ואחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה